Höstens sömnerbjudande…
Sömnerbjudandena pågår mellan den 15 oktober och 20 november med besparingar på 20 % på enskilda sömnprodukter och ytterligare 10 % på Wellness Home Sovpaket utöver den vanlig 10 % iga rabatten.

Sömn är den bästa medicinen för kropp och sinne. Genom att få de rekommenderade 7 till 8 timmarnas sömn per natt håller vi oss friska och balanserade och förbättrar vår totala livskvalitet.

Medan du sover återställer sig kroppen – och det är därför tillräckligt med sömn är det viktigaste du kan ge din hälsa utöver bra mat och träning. Men hur kan du på bästa sätt förbereda dig för en rogivande natt? Att meditera och läsa en bok innan du lägger dig kan hjälpa, men här är några mer överraskande beteenden som signalerar för kroppen och själen att du är redo att få lite vila…

Här är några exempel:

1. Skapa en kvällsrutin. Det behöver inte vara komplicerat, så länge du gör det varje kväll och börjar associera det med sömn. En god natts sömn börjar med en stunds lugn så ge dig tid att koppla av. Testa att tända ett doftljus i sovrummet precis innan du lägger dig. Den lilla lågan är en visuell referens att det är dags att koppla av, medan den trygga doften även har en lugnande inverkan på dig.

2. Håll dig sval och andas frisk luft. Studier visar att den optimala temperaturen för sömn är runt 18,5 grader, så att hålla ditt sovrum svalt är ett måste. Ventilation är också viktigt – den nya luften som cirkulerar i rummet främjar en djupare sömn, så när det är möjligt, försök sova med fönstret lite på glänt.

3. Sov i en bekväm säng. Visste du att du under åtta till tio år tillbringar mer än 26 000 timmar i sängen! Du kan förbättra sängens komfort med en enkel Bäddmadrass som passar ovanpå din huvudmadrass. Nikken’s Naturest® KenkoPad® är designad för att ge en väldigt lätt avslappnande massageeffekt medan du sover, vilket förbättrar din sömnmiljö.

4. Njut av fysisk aktivitet. Det låter dig somna fortare och uppleva en djupare sömn. Fysisk aktivitet förbättrar sömnkvaliteten och ökar sömnperioden. Träning kan även stärka sömnen på andra sätt eftersom den minskar stressen och tröttar ut dig. Det kan vara extra hjälpfullt om du kan träna utomhus och låta din kropp absorbera naturligt solljus under dagtid.

5. Håll dig synkroniserad med din kropps naturliga sömn-vaken-cykel. Detta är en av de viktigaste strategierna för bättre sömn. Om du följer ett regelbundet sömn-vaken-schema kommer du att känna dig mycket mer utvilad och energisk än om du sover samma antal timmar vid olika tidpunkter, även om du bara ändrar ditt sömnschema med en timme eller två.

6. Koppla av och rensa ditt huvud. Lägg dig ner i sängen, slut ögonen och praktisera andningsövningar. Andas in genom näsan och ut genom munnen så mycket som möjligt. Upprepa några gånger. Se till att lägga ifrån dig alla elektroniska prylar. Om du använder dem innan du sover går din hjärna mer upp i varv.

Ja det finns olika trix att ta till för att sova, det är bara och prova sig fram.

Massage är också ett sätt att komma i rätt form. Låta kropp och själ få lugn och ro. Det frisätts härliga kemiska ämnen i kroppen som får dig att må bra.

Välkommen att boka HÄR

Trevlig helg!

Gretel

Share →

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.